Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing, wat is dat nou?

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, wat inhoud dat je direct een bericht stuurt naar een ontvanger. Hierbij gebruik je alleen e-mails. 

Wat kun je allemaal mailen met e-mailmarketing? 

Bedrijven sturen e-mails naar leads en klanten. In de mails vermelden zij aanbiedingen, aankoopbevestigingen, klanttevredenheidsonderzoek, nieuwsbrief en andere belangrijke zaken die ze met hun leads en klanten willen delen.

Wat is een e-mailmarketing automation?

Dit is een serie van opvolgmails die automatisch wordt verstuurd. Dit wordt vaak gebruikt bij het aanvragen van een gratis weggever, het aanmelden voor een webinar of cursus. Maar een automation kan ook een automatische mail zijn die je op je verjaardag ontvangt of dat je contract ergens afloopt. Hier ontvang je dus gerichter mails dan bij een algemene nieuwsbrief.

Voor wie is e-mailmarketing interessant?

E-mailmarketing is voor elke organisatie interessant. Hoe groot je bedrijf ook is, of je richt op B2B of B2C of non-profit, op deze manier kun je communiceren met je doelgroep.

Voordelen van e-mailmarketing?

Het gebruik van e-mailmarketing heeft een groot aantal voordelen, namelijk:

  1. De kosten van e-mailmarketing zijn laag
  2. Directe communicatie, privé en persoonlijk
  3. E-mail is snel en veelgebruikt
  4. E-mails is een open kanaal en jij bent de baas van jouw data
  5. E-mail is en blijft populair
  6. E-mailmarketing is goed meetbaar
  7. E-mailmarketing is op maat inzetbaar
  8. E-mailmarketing is goed schaalbaar
  9. Mensen ontvangen bij voorkeur reclame per e-mail
  10. E-mailmarketing heeft een hoge ROI (Return on Investment)

Nadelen van e-mailmarketing?

E-mail wordt vaak gezien als spam. Een groot deel verdwijnt ook in de spam mailbox.

Er is een punt waar je heel goed rekening mee moet houden en dat is de AVG. Je mag niet zomaar contacten gaan mailen, ze moeten hier toestemming voor geven Anders heb je kans op een hoge boete.

In Amerika is het verplicht om een dubbele opt-in in te stellen, dat is in Nederland niet zo, maar mag natuurlijk wel.

Verschillende soorten e-mailmarketingsystemen:

Mijn favoriet:

Mailblue is toch wel mijn favoriet. Dit is de Nederlandse versie van Active Campaign. Het is een overzichtelijk systeem. Je ziet meteen hoeveel contacten er actief zijn, wat de laatste gebeurtenissen zijn, welke campagnes eruit gaan enzovoort. De automotions zijn volledig visueel, door gebruik van handige pijltjes en kleurtjes.